فاعلية برنامج قائم على البنائية الاجتماعية في تنمية المهارات اللغوية المدرسية لدى الطلاب المعلمين بکليات التربية في العراق

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحث ماجستير بکلية التربية جامعة عين شمس

المستخلص

المستخلص
     هدف هذا البحث إلى: تنمية المهارات اللغوية المدرسية لدى الطلاب المعلمين قسم اللغة العربية بکليات التربية في العراق، وذلک من خلال إعداد برنامج قائم على البنائية الاجتماعية.
ولتحقيق هدف البحث قام الباحث بالإجراءات التالية:

§        دراسة نظرية لما جاء بالبحوث والدراسات والأدبيات السابقة ذات الصلة بموضوع البحث الحالي.
§        إعداد قائمة بالمهارات اللغوية المدرسية اللازمة للطلاب المعلمين.
§        إعداد اختبار المهارات اللغوية المدرسية اللازمة للطلاب المعلمين.
§        إعداد البرنامج القائم على البنائية الاجتماعية لتنمية المهارات اللغوية المدرسية لدى الطلاب المعلمين.                                                
§        اختيار عينة البحث من الطلاب المعلمين قسم اللغة العربية بکليات التربية بالعراق، وتوزيعها على مجموعتين: تجريبية وضابطة.
§        تطبيق اختبار المهارات اللغوية المدرسية على المجموعتين التجريبية والضابطة تطبيقاً قبلياً.
§        تطبيق البرنامج القائم على البنائية الاجتماعية على طلاب المجموعة التجريبية في حين تدرس المجموعة الضابطة بالبرنامج المعتاد.
§        تطبيق اختبار المهارات اللغوية المدرسية على المجموعتين التجريبية والضابطة تطبيقاً بعدياً.
§        إجراء المعالجة الإحصائية لدرجات التطبيقين القبلي والبعدي، وتم التوصل إلى عدد من النتائج من أهمها: فاعلية البرنامج القائم على البنائية الاجتماعية في تنمية المهارات اللغوية المدرسية لدى الطلاب المعلمين قسم اللغة العربية بکليات التربية في العراق.
§        قدم البحث في النهاية عدداً من التوصيات والمقترحات في ضوء النتائج التي تم التوصل إليها.

 
 





Abstract





     This program aimed at: developing the School Linguistic skills of Student – Teachers of the Arabic Language Department in Faculties of Education in Iraq throughout carrying out a program based on Social Constructivism.
      To achieve the research goals, the researcher preformed the following procedures:

A theoretical study of previous literature, studies and researches related to subject of the recent research.
Designing a list of the school linguistic skills of student – teachers.
Designing a test for the school linguistic skills of student – teachers.
Preparation of the program based on social constructivism on developing the school linguistic skills for student – teachers.
selecting the sample of students from student – teachers of the Arabic language department in faculties of education in Iraq, and divide them into two groups: control group and the other is experimental.
Administration of the school linguistic skills pre-test to both the two groups (control and experimental).
Application of a program based on social constructivism to students of the experimental group while teaching the control group by the traditional method.
Administration of the school linguistic skills post-test to both the two groups (control and experimental).
 Conducting statistical processing for both post- and pre-test scores, and the most important result reached was: The effectiveness of the program based on social constructivism in the development of the school linguistic skills from student – teachers of the Arabic language department in faculties of education in Iraq.
The research finally presented a number of proposals and recommendations in the light of the findings.

 

الكلمات الرئيسية