فاعلية برنامج قائم على مراقبة الفهم والوسائط المتعددة في تنمية التحصيل ومهارات التجويد في القرآن الکريم لدى طالبات الصف الحادي عشر في سلطنة عُمان

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحثة ماجستير بکلية التربية جامعة عين شمس

المستخلص

ملخص:
هدفت هذه الدراسة إلى الکشف عن فاعلية برنامج قائم على مراقبة الفهم والوسائط المتعددة في تنمية التحصيل ومهارات التجويد في القرآن الکريم لدى طالبات الصف الحادي عشر في سلطنة عمان.
استخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبي على عيّنة تکونت من (55) طالبة موزعة على مجموعتين ضابطة وتجريبية بمدرسة نفيسة بنت الحسن بولاية صحم بمحافظة شمال الباطنة. وتمًّ إجراء اختباراً قبلياً؛ ثبُتَ به تکافؤ المجموعتين، وتکونت أدوات الدراسة من أدوات تجريب تمثلت في: قائمة مهارات التجويد، وقائمة عمليات مراقبة الفهم، وبرنامج الوسائط المتعددة، وکذلک أدوات قياس تمثلت في: اختبار التحصيل المعرفي لقياس الجانب النظري لأحکام التجويد، واختبار شفهي لقياس الجانب التطبيقي لأحکام التجويد، تمًّ رصد الأداء فيه على بطاقة ملاحظة، وبعد تطبيق الأدوات تمًّ إدخال استجابات الطالبات في برنامج الرزمة الإحصائية SPSS.
توصلت الدراسة الي النتائج التالية: يوجد فرق دال احصائيًا عند مستوى دلالة (α≤0.05) بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين الضابطة والتجريبية في القياس البعدي في اختبار التحصيل المعرفي لمهارات التجويد ککل، وفي کل مجال من مجالات صفات الحروف وکذلک في کل مهارة من المهارات المرتبطة بتلک المجالات، وهذا الفرق لصالح المجموعة التجريبية. کما أنه يوجد فرق دال إحصائيًا عند مستوى دلالة (α≤0.05) بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية في القياس القبلي والقياس البعدي في اختبار التحصيل المعرفي لمهارات التجويد ککل وأيضاً في کل مهارة من المهارات المرتبطة بتلک المجالات لصالح التطبيق البعدي. ويوجد فرق دال احصائيًا عند مستوى دلالة (α≤0.05) بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين الضابطة والتجريبية في القياس البعدي في بطاقة ملاحظة الاداء الشفهي لصالح المجموعة التجريبية، ووجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائيًا عند مستوى دلالة (0.05 α≤) بين استجابات عينة البحث في الاختبار التحصيلي واستجاباتهم في بطاقة ملاحظة الأداء الشفهي.  أوصت الدراسة ببناء بالاهتمام بتطبيق برنامج الوسائط المتعددة واقترحت إجراء مزيد من الدراسات على استراتيجية مراقبة الفهم في توضيح التربية الاسلامية.
Abstract:
 
      This study aims to reveal the effectiveness of a program based on controlling and monitoring the comprehension and multimedia in improving the students' achievements in Tajweed skills of the Holly Quran among grade eleven students in the Sultanate of Oman. The researcher uses a semi-empirical approach using a sample of 55 students divided between controlled and experimental groups from Nafessa Bint Al Hassan School in Al-Batina North Governorate. The students gave a pre-test which proves that both groups are equivalent. The study tools consist of testing tools which are lists of Tajweed skill, lists of controlled comprehension's operations and multi-media programs.  In addition to that, it contains some assessment tools such as the cognitive tests to measure the theoretical side of the Tajweed rules and the oral tests to measure the applied side of the Tajweed rules. The results of both tests were recorded on observations cards.  After that, The results were entered into statistical package program called SPSS. The static analysis shows the following results. Firstly, There is a statistically significant difference at the function level( α≤0.05 ) between the average score of both the controlled and experimental groups of the post evaluation in the cognitive test achievement's in the Tajweed skills in general and in the Character attributes fields as well as their associated skills.This difference is in favour of the experimental group. The second result indicates a difference on function level(α≤0.05) between the average score of the experimental group 's results on the pre and post- tests in the cognitive achievement  of the Tajweed skills in general and their associated skills in particular. This difference is on favour of the post application of the skills. The third result shows that there is a significant differences at the level of the function( α≤0.05) between the average scores of both controlled and experimental groups in the post evaluation in the observation cards of the oral test in favour of the experimental group.  Moreover, there is  existence of a positive  correlation at the level of the function (0.05 ) between the responses of the research sample in the achievement tests and their responses in the oral test which were recorded in the observation cards.
     The researcher recommends increasing the importance of using multimedia programs and attaching them to the teacher's guide. Furthermore, the researcher suggests carrying further studies on the strategies of comprehension control  for its effectiveness in clarifying the content.