Using a Blended Learning Strategy to enhance Official Language Prep School Students’English Creative Writing Skills

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحث ماجستير بکلية التربية جامعة عين شمس

المستخلص

ملخص البحث :
     تهدف الدراسة الى التحقق من فعالية برنامج مدمج لتعزيز مهارات الکتابة الإبداعية باللغة الإنجليزية لطلاب المرحلة الإعدادية بالمدارس الرسمية للغات . بناء على مراجعة النقد الادبي والدراسات السابقة  ذات الصلة بموضوع البحث, قام الباحث بالتحقق من الاطار النظري للتعلم المدمج و مهارات الکتابة الإبداعية . ولقد اشتملت ادوات البحث على قائمة تضمنت مهارات الکتابة الابداعية , الامتحانين الکتابيين القبلي والبعدي , ونموذج  تحليلي للکتابة الابداعية , إستبيان وتقرير حول المردود نحو البرنامج . ولقد صمم ايضا برنامج للتعلم المدمج يقوم على مهارات الکتابة الإبداعية . وعين لهذه الدراسة فصل مکون من 24 طالب وطالبة بالصف الثالث الاعدادي في مدرسة النيل الرسمية للغات ببني سويف . ولقد اتخذ هؤلاء الطلاب کمجموعة تجريبية واحدة لتلقي تدريب برنامج التعلم المدمج . ولقد تم تحليل نتائج الامتحانين القبلي والبعدي باستخدام إختبارT وتم حصر حجم التاثير. اضافة الى ذلک, تم استخدام الإستبيان لجمع المعلومات الکيفية حول مردود الطلاب نحو البرنامج . و تم عمل تقرير حول مردود البرنامج من قبل معلم اخر کان شاهدا على تطبيق البرنامج لتحقيق الموضوعية والحيادية في تقييم البرنامج . ولقد اظهرت المعلومات الکمية والکيفية حول البرنامج ان هناک فرق دال بين نتائجالإمتحانين القبلي والبعدي لصالح الاخير . في الوقت نفسه, وجد هناک اختلافا بين الطلاب المشارکين في الدراسة کافراد . وفي النهاية , يمکننا ان نستنتج ان استراتيجية التعلم المدمج کان لها فعالية مؤثرة في تعزيز ليس فقط مهارات الکتابة الإبداعية وبخاصة في کتابة المذکرة ولکن ايضا في تقوية المهارات الاجتماعية والتفکيرية بين الطلاب . إضافة الى ان للتعلم المدمج دورا في انعاش المناخ التعليمي وزيادة الدافعية والتعاون بين المتعلمين.
:                                                                                            Abstract
       The aim of this study was to investigate the effectiveness of a blended leaning program on enhancing official language prep school students' English creative writing skills. Based on reviewing the literature review and the previous related studies, the researcher investigated the theoretical framework of blended learning and creative writing skills. The research instruments included a list of creative writing skills, a pre-post writing test, an analytical creative writing skills rubric, a satisfaction questionnaire and a reflection report. Also, a blended learning program based on creative writing skills was designed.  A whole class of twenty-four 3rd. prep graders from Nile official school for languages in Bani Suef was assigned to be one experimental group which received training through the blended learning program. The pre and posttests in the creative writing skills were statistically analyzed using T-Test and the effect size was calculated. Also, the satisfaction questionnaire was administered to collect the qualitative data about the program impact and the students' feedback. The reflection report was administered with an external teacher who acted as an observer or a second eye for objective evaluation. Both the quantitative and qualitative data about the program showed that there were statistically significant differences between the pre and post test results in favor of the later. Simultaneously, there were significant differences among all the students' results as individuals. Finally, it was concluded that blended learning paradigm had a magnificent effectiveness in enhancing not only the students' creative writing skills particularly in memoir writing, but also in substantiating the social and cognitive skills among students. It is worthy to mention that blended learning could refresh the atmosphere of learning and increase the students' motivation and cooperation.
 

الكلمات الرئيسية