A Program Based on the Inquiry Approach to Develop the EFL Majors' Language Performance at Al-Azhar University in Palestine

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Lecturer of Curricula (TEFL) Al-Azhar University- Palestine

المستخلص

مستخلص البحث:
يهدف البحث الحالي إلى تطوير الأداء اللغوي لدي طلاب اللغة الإنجليزية لا سيما  في الاداء  الکتابي في جامعة الأزهر بفلسطين في ضوء منهج الاستقصاء. وتماشيا مع اهداف البرنامج، تم تصميم الاختبار القبلي والبعدي للأداء الکتابي. ولتحقيق هذا الهدف  استخدم الباحث عينة من (115) طالبة.
صممت الباحثة اختبار لقياس أداء الکتابة مکونا من ستة عناصر وهي تحديد الأفکار الرئيسية و طرح الأسئلة و إعادة الصياغة و السرد وأسلوب حل المشکلات والجدال. أظهر الاختبار القبلي أن معظم المشارکين لم يکونوا جيدين بما فيه الکفاية   لتحديد الأفکار الرئيسية  وطرح الأسئلة  وإعادة الصياغة  والحوار  وحل المشکلة والجدال. لذلک، قامت الباحثة بدمج المشارکين في برنامج يستند إلى منهج الاستقصاء الذي تم تنفيذه في العام الدراسي 2017-2018.
استخدمت هذه الدراسة التصميم التجريبي لمجموعة واحدة إلى جانب التحليل الکمي والنوعي. بعد تطبيق البرنامج ، أظهر الاختبار البعدي أنه کان هناک تغيير کبير في أداء الکتابة. علاوة على ذلک ، تم وصف اراء المشارکين الايجابية نحو البرنامج. أشارت نتائج الدراسة إلى فعالية البرنامج في تطوير الأداء اللغوي مع الترکيز على الأداء الکتابي . في ضوء هذه النتائج ، ذکر الباحث الآثار التربوية والتوصيات وعرض المشکلات التي واجهته اثناء تطبيق البحث الحالي.
Abstract
The current research aims at developing EFL Majors' language performance in general, and writing in particular at Al- Azhar University in Palestine in the light of the inquiry approach. To achieve this, a group of 3rd year, English department students (n=115) participated in the study. The researcher designed a writing performance test of 6 components; identifying main ideas, posing questions, paraphrasing, narrating, problem-solving and argumentation. The pretest revealed that most of the participants' writing performance was not up to the required level. Therefore, the researcher engaged them in a program based on the inquiry approach which took place in the academic year 2017-2018. This study employed the one group experimental design along with mixed research approach incorporating quantitative and qualitative analyses. After treatment, the post-test showed that there was a significant development in students' writing performance. Furthermore, the participants showed positive reflections towards the program. The study findings indicated the effect of the program in developing the participant's writing performance. In light of these findings, the researcher stated some pedagogical implications, limitations and recommendations.
 

الكلمات الرئيسية