الملخص العربي
فاعلية استخدام الشروح الهامشية في الفهم القرائي لمتعلمي اللغة الانجليزية کلغة اجنبية
إستخدم البحث الحالي مجموعه عشوائيه مکونه من 104 من متعلمي اللغة الانجليزية وذلک للتحقق من التأثير الإيجابي للشروح الهامشية علي أداء هؤلاء الطلاب فيما يخص الفهم القرائئ وکذلک بعض الأمور الاخري المتعلقة بتعلمهم. تم تقسيم المتعلمين إلى مجموعتين: المجموعة التجريبية ، التي استخدمت التعليقات التوضيحية الهامشية ، والمجموعة الضابطة ، التي لم تستخدم التعليقات التوضيحية الهامشية. لتحقيق هدف الدراسة ، تم استخدام کل من الاختبار القبلي والاختبار البعدي المباشر في دورتين ، بينما استخدمت الدورتان الأخريان تصميم الاختبار البعدي المتأخر. واعتمادا علي ان الافعال الانجليزية المتداخله وکذلک 10 کلمات الزائفه يمثلان هدف التعلم فقد استخدمت الدراسة الحاليه اختبار التعرف على المعنى ، وشکل الکلمة واختبارات الحکم النحوية لتقييم التعلم المستهدف. کشفت النتائج أن التعليقات التوضيحية الهامشية ليس Abstract
Current research randomly allocated 104 FL learners to investigate whether there is any positive effect of marginal annotations on their reading comprehension performance and some other issues related to their learning. Learners were divided into two groups: the experimental group, which used marginal annotations, and the control group, which did not use marginal annotations. To achieve the goal of the study, both a pre-test and immediate post-test were used in two sessions, while the other two sessions used the delayed post-test design. English unaccusativity and 10 pseudo-word items were the goal features; thus, the current study utilized meaning recognition test, a word form and grammaticality judgment tests to evaluate the target features learning. The findings revealed that marginal annotations have no significant impact on reading comprehension outcomes, but they facilitate learning the target features to a great extent.
Sweilam Ahmad Desouky, Elham. (2019). The Effectiveness of Using Marginal Annotations in Reading Comprehension for FL Learners. بحوث فى تدريس اللغات, 6(6), 1-33. doi: 10.21608/ssl.2019.83025
MLA
Elham Sweilam Ahmad Desouky. "The Effectiveness of Using Marginal Annotations in Reading Comprehension for FL Learners", بحوث فى تدريس اللغات, 6, 6, 2019, 1-33. doi: 10.21608/ssl.2019.83025
HARVARD
Sweilam Ahmad Desouky, Elham. (2019). 'The Effectiveness of Using Marginal Annotations in Reading Comprehension for FL Learners', بحوث فى تدريس اللغات, 6(6), pp. 1-33. doi: 10.21608/ssl.2019.83025
VANCOUVER
Sweilam Ahmad Desouky, Elham. The Effectiveness of Using Marginal Annotations in Reading Comprehension for FL Learners. بحوث فى تدريس اللغات, 2019; 6(6): 1-33. doi: 10.21608/ssl.2019.83025