فاعلية برنامج مقترح في الأنشطة اللغوية و التعليم المدمج لتحسين الاستماع الناقد و الخطاب الإقناعي لدى طلاب جامعة البحرين

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحثة دکتوراه بکلية التربية جامعة عين شمس

المستخلص

ملخص البحث
مشکلة البحث : تحددت مشکلة البحث في ضعف مهارات الاستماع الناقد ومهارات الخطاب الإقناعي لدى طلاب جامعة البحرين .
هدف البحث : تحسين  مهارات الاستماع الناقد و مهارات الخطاب الإقناعي لدى طلاب جامعة البحرين  ، و لتحقيق هدف البحث  اتبعت الباحثة الإجراءات الآتية :

مراجعة البحوث و الکتابات و الدراسات المرتبطة بالأنشطة اللغوية و التعليم المدمج و کذلک البحوث و الکتابات و الدراسات المرتبطة بالاستماع الناقد  و الخطاب الإقناعي.
التعرّف إلى آراء المهتمين و من هم في ميدان التعليم الجامعي فيما يتعلق بالأنشطة اللغوية و التعليم المدمج و الاستماع الناقد و الخطاب الإقناعي .
إعداد أدوات البحث ، و قد شملت :


اختبارًا تحصيليًا في مهارات الاستماع الناقد.
 اختبارًا تحصيليًا في مهارات الخطاب الإقناعي.
مقياسًا للمهارات الاستماعية الناقدة.
مقياسًا لمهارات الخطاب الإقناعي.


اختيار مجموعة البحث.
تطبيق الاختبارين و المقياسين قبل تدريس البرنامج المقترح و بعده  على مجموعة البحث
التوصل إلى النتائج الکمية و مناقشتها ، و تقديم التوصيات و المقترحات.

نتائج البحث :
    بعد تطبيق الأدوات و تطبيق البرنامج ، توصل البحث إلى ما يأتي :

وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى 0.05 بين متوسط درجات الطلاب قبل تطبيق البرنامج المقترح وبعده في الاستماع الناقد ککل لصالح التطبيق البعدي.
وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى 0.05 بين متوسط درجات الطلاب قبل تطبيق البرنامج المقترح وبعده في کل مهاره من مهارات الاستماع الناقد على حدة في التطبيق البعدي.
وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى 0.05 بين متوسط درجات الطلاب قبل تطبيق البرنامج المقترح وبعده في مهارات الخطاب الإقناعي ککل لصالح التطبيق البعدي.
وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى 0.05 بين متوسط درجات الطلاب قبل تطبيق البرنامج المقترح وبعده في کل مهارة من مهارات الخطاب الإقناعي على حدة لصالح التطبيق البعدي .

Abstract
The problem of the study :The problem of the study was defined in the weak critical listening skills and the skills of persuasive rhetoric for students in Bahrein.
The aim of the study: refining the critical listening skills and the skills of persuasive rhetoric  for students in Bahrin;  in order to do this ,the researcher followed the following procedures:
1-    Reviewing the researches- studies -forums-conferences linked to the linguistic activities  and ,merged learning as well as researches- studies -forums-conferences linked to the critical  listening and  persuasive  rhetoric
2-    Knowing the opinions of those interested and those in the college field as to the linguistic activities and ,merged learning  and persuasive rhetoric.
3-    Preparation of the  research tools; these included:

An accumulative test in the skills of critical listening .
An accumulative test in the persuasive  rhetoric skills  .
A  test in the skills of critical listening .
A  test in the persuasive  rhetoric skills  of critical listening .

8-selection of a research group from the students .
9-applying the two tests and scales before teaching the suggested program and after teaching it on the research group.
10-reaching the quantities results and discussing it as well as explaining the results and presenting recommendations- and suggestions.
Results of the study:
           After applying the tools and the program the research reached the following :
1-    There is a statistically significant difference on the scale of 0.05 among the average degrees of the students before applying the suggested program and after it in the critical listening skills as a whole for the sake of the after application.
2-    There is a statistically significant difference on the scale of 0.05 among the average degrees of the students before applying the suggested program and after it in each skill of the critical listening skills separately on the after application.
3-    There is a statistically significant difference on the scale of 0.05 among the average degrees of the students before applying the suggested program and after it in the persuasive rhetoric skills as a whole for the sake of the after application.
4-    There is a statistically significant difference on the scale of 0.05 among the average degrees of the students before applying the suggested program and after it in each skill of the skills of the persuasive rhetoric skill alone for the sake of the after application.

الكلمات الرئيسية