فاعلية استراتيجية دوائر الأدب في تحسين الکتابة الإبداعية والاتجاه نحو قراءة الأدب لدى طلاب الصف الأول الثانوي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحث دکتوراة بکلية التربية جامعة عين شمس

المستخلص

المستخلص
     هدف البحث الحالي إلى قياس فاعلية استخدام استراتيجية دوائر الأدب في تدريس النصوص الأدبية لتحسين الکتابة الإبداعية والاتجاه نحو قراءة الأدب لدى طلاب الصف الأول الثانوي.
   وتطلب هذا البحث إعداد أدوات بحث, جاءت على النحو التالي: استبانة مهارات الکتابة الإبداعية, واختبار الکتابة الإبداعية, ومقياس الاتجاه نحو قراءة الأدب. أما أدوات المعالجة التجريبية فکانت: إعداد دليل المعلم وکتاب الطالب, في ضوء استراتيجية دوائر الأدب, وتم تطبيق التجربة على عينة من طلاب الصف الأول الثانوي, بلغ عددهم (137) طالبًا, قُسّموا إلى مجموعتين: تجريبية وعددها (70) طالبًا, درسوا النصوص الأدبية المقررة في کتاب اللغة العربية للصف الأول الثانوي, عن طريق استراتيجية دوائر الأدب, وضابطة وعددها (67) طالبًا, درسوا النصوص الأدبية نفسها بالطريقة المعتادة. وقد تم استخدام المنهج شبه التجريبي.
                وجاءت نتائج البحث تشير إلى تقدم طلاب المجموعة التجريبية مقارنة بطلاب المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار الکتابة الإبداعية ومقياس الاتجاه نحو قراءة الأدب لدى طلاب الصف الأول الثانوي. کذلک وجود فرق ذي دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيق القبلي والتطبيق البعدي لاختبار الکتابة الإبداعية ومقياس الاتجاه نحو قراءة الأدب لصالح التطبيق البعدي.
Abstract
The aim of the current research is to measure the effectiveness of using the literature circles strategy in teaching  some literary texts to improve creative writing skills and increase  the tendency towards reading literature among the first-grade secondary students.
This research requires the preparation of research tools, as follows: the identification of  the creative writing skills, the test of creative writing, and the measure  or scale of the trend towards reading literature.
The experimental tools were:  the Preparation of the teacher's guide and the student book, in  the light of the strategy of the literature departments. The experiment was then  applied to a sample of students in the first grade of the secondary school.
 The number of students was (137) students, divided into two experimental groups (70) students who studied the literary texts themselves in the usual way.  And a control  group of (67)  student; The semi-experimental approach has been used.
The results of the study indicated  that the students of the experimental group compared to the students of the control group in the post-application to test the creative writing and the measure of the trend towards reading literature;  in the first grade secondary students.
There is also a statistically significant difference between the average degrees of the students  of the experimental group in the  prior -application and the post-application of the creative writing test and the scale  of the tendency towards reading the literature in favor of the post-application.

الكلمات الرئيسية