استراتيجية توليفية قائمة علي خرائط المفاهيم و توضيح القيم و التساؤل الذاتى لتنمية مهارات الفهم القرائى لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية فى العراق

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحث ماجستير کلية التربية جامعة عين شمس

المستخلص

نبذة مختصرة:
يهدف هذا البحث إلى تطوير مهارات فهم القراءة لدى الطلاب من خلال التطبيق على الطالب الأساسي في العراق. استخدم استراتيجية اصطناعية تستند إلى خرائط المفاهيم ، وتوضيح القيم والتشکيک في الذات. ولتحقيق هدف البحث اختار الباحث عينة من (60) طالباً من مدرسة ابتدائية في محافظة بغداد: (30) طالباً في المجموعة التجريبية و (30) في المجموعة الضابطة.
بعد أن حدد الباحث أدوات البحث: قائمة بمهارات فهم القراءة واستراتيجية أخرى قائمة على الخرائط المفاهيمية ، وتوضيح القيم ، والتساؤل الذاتي ، واختبار فهم القراءة ، قدمها إلى مجموعة من الخبراء والمتخصصين للتحقق من صحتها وموثوقيتها.
استمرت التجربة لمدة 3 شهور. في نهاية التجربة ، تم تطبيق اختبار لفهم الفهم على طلاب کل من المجموعتين التجريبية والضابطة. بعد استخراج نتائج الاختبار واستخدام الأساليب الإحصائية المناسبة ، تم تحديد فعالية الاستراتيجية الاصطناعية في تحقيق هدف البحث.
وبناءً على ذلک ، کانت أهم توصيات الباحث تطبيق هذه الاستراتيجية وتدريب الطلاب والمعلمين والمشرفين الذين يستخدمونها.
Abstract:
This research aims to develop students' reading comprehension skills by application to the primary student in Iraq. It utilized a synthetic strategy based on concept maps, clarifying the values and self-questioning. To achieve the goal of the research, the researcher chose a sample of (60) students of a primary school in Baghdad governorate: (30) students in the experimental group and (30) in the control group.
After the researcher identified the research tools: List of reading comprehension skills and another strategy based on conceptual maps, clarifying values, self-questioning and testing reading comprehension, he presented it to a group of experts and specialists to verify its validity and reliability.
The experiment lasted for 3 months. At the end of the experiment, a test of understanding the comprehension was applied to the students of both the experimental and control groups. After extracting the results of the test and using the appropriate statistical methods, the effectiveness of the synthetic strategy was identified in achieving the research objective.
Accordingly, the most important recommendation of the researcher was to implement this strategy, and training the students, teachers and supervisors who use it.